Rabu, 14 Februari 2018

Puisi: Sebuah Sajak Untuk Mak


SEBUAH SAJAK UNTUK MAK

Mak
aku lihat airmatamu
di setiap senyum
di setiap perilakumu
tatkala anak-anakmu ini
pulang dan kenyang
dengan butir nasi serta lauk-pauk
masakan istimewa hidanganmu

Maafkan aku Mak
kalau aku selalu saja terlupa
mengucapkan terima kasih atas
nikmat dan lazat makanan sediaanmu
zat dan khasiat dari tanganmu
yang tak pernah mengeluh penat
mendewasakan anak-anakmu ini

Mak
aku tahu resah gelisahmu
untuk melihat bahagia
yang lahir dari perit kandunganmu
dan aku tahu Mak
di hatimu seringkali bertanya
apakah kasih ini akan terus subur
apabila hujan berhenti
dan tanah menjadi kontang

Jangan bimbang Mak
lautan waima cakerawala
takkan pernah terbanding
dengan haruman cinta
yang malar mewangi di antara
setiap satu doa darimu
dan kesemua doa-doa untukmu

Mak
Mak adalah Maharani Cinta
di ruang hati di pelusuk jiwa
di segenap kehidupan anak-anakmu
kasih yang mutlak dan abadi
lestari hingga firdausi nanti

Sufian Mohamed Salleh
14 Februari 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan