Rabu, 20 Julai 2016

Senikata/Puisi: Bertemu Dalam Mimpi


BERTEMU DALAM MIMPI

Lambaian pepohon dihembus sang bayu
Seakan menyapaku sedang dalam kerinduan
Menghitung harapan kenangan akan berulang
Biarpun aku tahu ia takkan lagi datang

Dedaun masa layu kering berguguran
Luruh bersama waktu pergi dan terus berlalu
Tinggalkan semua ranting cinta dan bunga syurga
Lamunanku terhenti tika mata mula berkaca

Hilang... aku kehilangan
Aku kejar bayanganmu kau tiada
Aku cari senyumanmu
Aku damba pelukanmu
Aku rindu...

Tuhan... lindungilah dia
Tiap kata dan kasihnya selalu ada
Bawa aku bertemunya
Walau hanya dalam mimpi
Dalam mimpi...

Atan, 5 Syawal 1437H
Kg. Air Merah, Mersing

Nota: Dalam kesempatan pulang ke desa sempena Aidilfitri, aku menulis sebuah lagu ringkas dan puisi di atas adalah senikatanya. Kebetulan, ia bersamaan 10 Julai 2016, lima bulan pemergian abah (pada 2 Februari 2016). Puisi ini dedikasi buat yang aku rindui, arwah abah. Atan adalah nama panggilanku dalam keluarga dan di kampung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan