Selasa, 3 Oktober 2017

Puisi: Jangan Biarkan Mentari Sepi


Jangan Biarkan Mentari Sepi

aku hilang butir-butir bintang aksara
untuk ku ukir cakerawala puisi
hingga aku lena tanpa rambulan untukmu
hingga kau berduka lara
betapa malam semalam gelita

yang dicari seakan bersembunyi
kegelapan jalan-jalan itu tak terjejaki
sia-sia cengkerik berlagu
sia-sia pungguk merindu
lorong bisu
ruang-ruang kosong
dalam aku mencari aku
yang terbuai nyenyak dan dengkur
di mana mimpi-mimpi beradu di sisi
di mana igau-igau menari

pada hari-hari ini
jangan lagi dibiarkan mentari sepi
aku perlu segera bangun dan buka mata
cermin diri dan cuci muka
rawat cedera dunia dengan cinta
ubatkan luka dalam cita untuk ke sana
Bangkit!

Sufian Mohamed Salleh
21 Mac 2017
sempena Hari Puisi Sedunia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan