Khamis, 17 November 2016

Fotografi: Supermoon di sempadan Tibet-China


This is a real photograph taken at Kailaas, Maan-Sarovar - Tibet-China border from 18,600 ft height at 3.30 am. The photo is not edited! Enjoy the beauty of nature.

2 - 3 hari lepas agak kecoh dengan kisah fenomena supermoon. Malah berita tentangnya telah beberapa minggu lebih awal dihebahkan. Ya, supermoon dijadualkan berlaku dan boleh dilihat di Malaysia ini pada 14 November 2016. Sedikit cerita tentang supermoon aku letak di bawah ini:

------------------------------

Fenomena Supermoon 14 November 2016. Menurut Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, orang ramai bakal menyaksikan fenomena supermoon iaitu bulan akan kelihatan jauh lebih besar dari biasa pada 14 November ini. Kali terakhir supermoon berlaku adalah pada 68 tahun lalu.

Supermoon diramalkan berlaku pada jam 7:25 mlm dan berada pada fasa penuh / purnama pada 9:54 mlm waktu Malaysia.

Apa itu supermoon?

Supermoon atau istilah astronomi - Lunar Perigee adalah fenomena di mana bulan berada di kedudukan paling hampir dengan bumi. Bulan akan kelihatan lebih besar dan terang; 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih cerah daripada hari biasa pada fasa purnama. Istilah supermoon pertama kali dikemukakan oleh ahli astronomi, Richard Nolle pada tahun 1979.

Fenomena supermoon pernah berlaku pada Mei 2012, 23 Jun 2013, Ogos 2014 dan September 2015. Namun ia tidak sama seperti apa yang dijangka berlaku pada 14 November 2016 kerana kerana supermoon berada pada jarak lebih dekat dengan bumi sejak 68 tahun.

Orang ramai digalakkan melihat fenomena ini kerana ia diramalkan berlaku 18 tahun akan datang mengikut kiraan dijangka berlaku pada 25 November 2034.

------------------------------

Ok.. di tempat aku ni, di sekitar Lembah Kelang, tunggu punya tunggu punya tunggu.. bayang cahaya bulan pun tak nampak, huhu! Pada hari tersebut, Isnin 14 November 2016 cuaca tidak begitu baik. Mendung, berkabus dan hujan lebat di beberapa tempat. Itulah sebabnya bulan malu-malu memunculkan dirinya. Nampaknya kenalah tunggu lagi 68 tahun, Hahaha!

Disebabkan "kempunan" tak dapat tengok supermoon, maka mulaha google sini-sana nak tengok bagaimana rupanya supermoon di tempat orang. So, aku jumpa la satu foto yang sungguh indah, fenomena supermoon yang dilaporkan berlaku di Kailaas, Maan-Sarovar - sempadan Tibet-China (sebagaimana foto di atas).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan